اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

رویداد «جایزه قلم مقدس»| اسماعیلی: فضای رسانه‌، فضای نقد و آزادی بیان است

دومین دوره اعطای «جایزه قلم مقدس»، نماد روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها در تالار رودکی برگزار شد.

رویداد «جایزه قلم مقدس»| اسماعیلی: فضای رسانه‌، فضای نقد و آزادی بیان است

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، دومین دوره اعطای «جایزه قلم مقدس»، نماد روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات  وزارت فرهنگ و جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها در تالار رودکی برگزار شد.

رویداد «جایزه قلم مقدس» نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی، بهمن سال گذشته به همت معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اهالی رسانه رونمایی شد و نخستین نشان به خانواده مرحوم رضا مقدسی اهدا شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، علی‌اکبر اشعری دبیر جایزه قلم مقدس، هیات انتخاب جایزه، ایمان شمسایی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و جمعی دیگر از مدیران مسئول رسانه‌های کشور در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم نماهنگی برای تقدیر از سوابق رسانه‌های و تلاش‌های مرحوم رضا مقدسی نمایش داده شد. رضا مقدسی فعال رسانه‌ای و مدیر سابق خبرگزاری مهر بود که پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری گوارشی، صبح جمعه ۱۳ بهمن سال ۱۳۹۶ در سن ۵۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. 

رونمایی از کتاب درآمدی بر فقه رسانه

در ادامه کتاب درآمدی بر فقه رسانه نوشته استاد سید محمد رفیع پور با حضور فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ رونمایی شد. درس خارج فقه رسانه شامل سلسه گفتارهای خارجی فقه است که توسط آیت‌الله رفیعی تحریر شده است و درباره دروس فقه خارج در حوزه رسانه است.

در ادامه فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ گفت: خوشحالم که خداوند توفیق داد تا مراسم اولین جایزه را در سال گذشته در چنین تاریخی برگزار کردیم. امسال هم به مدد همکارانم چنین مراسمی را برگزار کردیم. فرا رسیدن فجر انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم که این پیروزی با دو یاد و نام همراه است. اولین آن حضرت امام روح‌الله خمینی (ره) و دومین مورد آن شهدای پیروزی انقلاب اسلامی است.

مهدی پور افزود: روزی که این عزیزان در زندان‌های ساواک در شکنجه بودند تصویر و تصوری از پیروزی انقلاب اسلامی نداشتند. این شهدا شهدای گرانقدری هستند که بیش از دیگر شهدا بر دوش ما حق دارند و امید داریم مسیری که در آن هستیم راهی باشد که شهدای انقلاب اسلامی طی کردند.

مقدسی در طول عمر خود میراث‌دار نهضت امام بود

معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ گفت: این جایزه و نشان به یاد دکتر رضا مقدسی بنا شده است که امروز در ۱۳ بهمن ماه روز در گذشتگان ایشان است. مقدسی فردی بود که همواره در طول عمر خود مشغول کار رسانه‌ای بود و دقیقه‌ای تعلل نداشت. او در طول عمر خود همواره میراث‌دار نهضت انقلاب و امام بود. این نام در زمان حیات ایشان به عنوان روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی انتخاب شد و این ایده به بیش از ۱۰ سال قبل برمی‌گرد.

مبنای آزادی بیان قانون اساسی است

مهدی پور تاکید کرد: وقتی راجع به روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم از دو منظر به آن نگاه می‌کنیم. چیزی که در آیین و نماد انقلاب اسلامی به آن پرداخته شده است. مبنای این حرکت خود قانون اساسی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به موضوع آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و مطبوعات پرداخته و احکام و مواردی را برای آن تعیین کرده است‌ که اصالت و مبنای آن به قانون اساسی بر‌می‌گردد.

مهدی پور گفت: این میثاق ملی ما است که در جامعه و کشوری به آن توجه می‌شود. پس مبنا مبنای قانون اساسی است که مهم‌ترین سند ما است زیرا خون بهای شهدای ما است.

وی گفت: مبنای دوم تجربه‌ای است که جمهوری اسلامی در ۴۶ ساله خود داشته است. در این تجربه به موارد بسیاری پرداخته شده است. بزرگان و بزرگ مردان بسیاری مانند سید مرتضی آوینی در این باره قلم فرسایی کرده‌اند.

پس ما ایده‌ای به نام این نشان‌ و این نماد داریم که از حیث تدارک و ایده پردازی این بنیه است که ما امیدواریم این نشان که به انتخاب هیات داوران به برخی از عزیزان اهدا شود. همچنین امیدوارم که خداوند به ما و همه همکاران رسانه‌ای، مدیران و مسئول در این مسیر بنیه و توان این را داشته باشیم که در جنگ رسانه‌ای روز به روز به جلو حرکت کنیم.

در ادامه این مراسم از مجتبی قاسمی پدر شهیده آیدا قاسمی که در حادثه تروریستی کرمان به شهادت رسیده بود، تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

در ماه‌های پایانی هم به فکر آگاهی بخشی بود

سپس از پیام تیرانداز نویسنده و مدیرعامل خبرگزاری فارس تجلیل و تندیس جایزه قلم مقدس به ایشان تقدیم شد. پیام تیرانداز مدیر‌عامل خبرگزاری فارس گفت: ما رسانه‌‌ای‌ها بسیار درگیر مسائل روز هستیم. آقای مقدسی در ماه‌های پایانی عمر شریف خود، دوره‌های آخر شیمی درمانی خود را سپری می‌کردند. بدن ایشان نحیف شده بود و از ایشان درخواست می‌کردیم که با چنین شرایطی سرکار حاضر نشوند اما  ایشان در آن زمان به فکر پروژه آگاهی بخشی به مردم بود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: واقعا برخی از رسانه‌ها بازنمایی صددرصدی دارند که وظیفه ما است. آقای مقدسی با اینکه می‌دانستند در لحظات پایانی عمر خود هستند باز هم پای کار بودند و کار خود را به خوبی انجام دادند.

در ادامه این آیین تندیس و لوح قلم مقدس به  حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان اهدا شد.

امام (ره) کج اندیشی و بد اندیشی را زدود

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: اکنون که فرصت چند دقیقه‌ای دارم می‌خواهم از انقلاب اسلامی شروع کنم. در زمان انقلاب اسلامی کاری که امام ما انجام داد، کار کارستان بود و نتیجه این بود که کج اندیشی و بد اندیشی را زدود و اسلام را همان گونه که بود عرضه فرمود.

دنیا تشنه فرهنگ ناب محمدی است

شریعتمداری افزود: امام راحل ما می‌فرمودند، دنیا تشنه فرهنگ ناب محمدی است. شاید وظیفه قلم به دستان معرفی آن باشد. حتی چنین چیزی در صدر اسلام در زمان حضرت محمد(ص) هم همین بود که افراد هنگام صحبت ایشان دست می‌زدند و سر و صدا ایجاد می‌کردند تا صدای پیامبر اکرم (ص) به گوش افراد نرسد.

مدیر روزنامه کیهان تاکید کرد: رسول خدا (ص) می‌فرمایند سه صدا هست که از همه حجاب‌ها حرکت می‌کند و به ساحت خدا می‌رسد. گویا این صدا صدای چاپخانه، توپخانه و کارخانه است‌. ما ان‌شاءالله باید به دنبال عمل صالح باشیم.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رویداد «جایزه قلم مقدس» خاطر نشان کرد: به حساب جایگاه خودم چهره های جوان بسیاری را می‌شناسم که در این فضاها باید از آن‌ها تجلیل بشود. در فضای رسانه‌ای کشور این امتیاز را داریم که چهره‌های برجسته‌ای مسئولیت بر عهده دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نقد و اختلاف سلیقه در میان چهره‌های رسانه‌ای کشور وجود دارد و فضای رسانه‌ای، فضای نقد و آزادی بیان است. در دوره جدید انسان و رسانه ظهور یافته است.

به گزارش فارس، تلاش در جهت وحدت ملی حول محور ولایت فقیه، ترویج و تعمیق ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی، مقابله با انحصار رسانه‌ای و جنگ نرم دشمنان با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب، تشخیص اولویت‌ها در اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات صحیح و تحلیل مطابق با واقع در مورد حوادث و اتفاقات روز، ایجاد و تقویت روحیه خودباوری و امید و تلاش در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، افشا و روشنگری منصفانه پلشتی‌ها و جریانات رودروی انقلاب اسلامی و در نهایت انعکاس مشکلات واقعی مردم در کنار ارائه راه حل از جمله شاخص‌ها برای انتخاب روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول